خانه / آنالیز / آنالیز و دسته بندی

آنالیز و دسته بندی

آنالیز و دسته بندی

شناسایی مواد معدنی از مهمترین و پایه‌ای ترین مراحل در عملیات فراوری مواد معدنی است و رعایت دستور العمل ها و استاندارد های مربوط به این موضوع اهمیت ویژه ای دارد. مطالعات شناسایی مواد معدنی اساس تصمیم گیری های بعدی در کانه آرایی است. در فرآیند کانه آرایی براساس خواص فیزیکی با تلفیق علومی مانند شیمی و کانی شناسی، با بهره گیری از روش های تجزیه کیفی یا کمی شیمیایی و یا میکروسکوپی شناسایی مواد معدنی انجام می شود. هدف از شناسایی مواد معدنی تشخیص کلیه فاز های موجود در نمونه شامل کانی های هدف و باطله (حتی الامکان همراه با درصد دقیق)، تعیین بافت، ساخت و درجه آزادی آنها است.

دسته بندی روش های آنالیز و شناسایی مواد

آنالیز و دسته بندی

ممکن است دسته بندی های گوناگونی برای روش های شناسایی مواد پیشنهاد شود، ولی ساده ترین و قابل قبول ترین آنها، بر مبنای ماهیت روش شناسایی و یا آنالیز است. اگر هدف از شناسایی، تعیین نوع عنصر موجود در نمونه باشد، در اصطلاح به این روش، آنالیز عنصری گویند. در این حالت، نوع عنصر، بدون توجه به ساختار بلورین آن تعیین می شود. بدین گونه شناسایی که از نظر تاریخی، قدیمی‌ترین روش شناخته می شود، آنالیز شیمیایی نیز می‌گویند. روش دیگر شناسایی، تعیین نوع فاز هاست که به آنالیز فازی مشهور است و هدف از آن، تعیین نوع ساختار بلورین یا کانی های موجود در ماده خواهد بود. به عنوان مثال، به کمک این روش، نوع مواد معدنی موجود در یک نمونه خاک رس مصرفی در صنایع سرامیک، مانند کوارتز (SiO2)، کائولینیت (Al2O32SiO22H2O)، تالک (3MgO4SiO2H2O) و مانند آنها تعیین خواهد شد.

آنالیز و دسته بندی

حال آنکه، در روش آنالیز عنصری، فقط مقدار سیلیسیم، آلومینیوم، منیزیم و شاید اکسیژن و هیدروژن شناسایی شوند و ارزیابی ساختار بلورین ماده، به گمان و پیش بینی فرد آزمایش کننده وابسته خواهد شد. در شکل دسته‌بندی کلی روش های آنالیز و شناسایی مواد دیده می شود. در این شکل، گروه دیگری از روش های شناسایی مواد، تحت عنوان آنالیز ریزساختاری معرفی شده‌اند. منظور از آنالیز یا شناسایی ریزساختاری، همان روش های شناسایی میکروسکوپی است. در این حالت، شکل، اندازه و توزیع فازها بررسی می شود. باید توجه کرد که در ویژگی های یک نمونه، نه تنها نوع فاز ها، بلکه شکل، اندازه و توزیع آنها نیز اثر گذار هستند. بنابراین، مطالعه این ویژگی ها در ساختار میکروسکوپی و برای ارزیابی رفتار نمونه، ضروری است.درشکل زیر دسته بندی کلی از روش های انالیز را مشاهده می کنید.

888

همه روش های آنالیز و شناسایی مواد، در یکی از این سه گروه می گنجند. با این حال دو نوع روش آنالیز دیگر وجود دارد که به خاطر اهمیت کاربردی و همچنین برخی تفاوت ها، باید آنها را از این مجموعه جدا و به طور مستقل معرفی کرد. این دو نوع، عبارتند از آنالیز سطح و آنالیز حرارتی. آنالیز سطح در مهندسی نوین مواد، جایگاه ویژه ای دارد. از آنجا که سطح مواد جامد به خاطر اتباط با محیط اطراف، وضعیت شیمیایی یکسانی با حجم نمونه ندارد، در بسیاری از کاربرد ها، سطح نمونه نقش مهمتری را بازی می کند. به عنوان مثال، در کاتالیزور ها یا آستر های ضد خوردگی، واکنش سطح با عوامل محیطی، تعیین کننده است. بنابراین با تعیین آنالیز شیمیایی کل نمونه، نمی توان در مورد آنالیز سطح قضاوت کرد.

آنالیز و دسته بندی

گروه دیگری از روش های آنالیز و شناسایی، با نام آنالیز حرارتی شناخته می شوند که به عنوان روش های کمکی، در خدمت شناسایی فازی عمل می کنند. این روش ها، اطلاعات بسیار مفیدی از رفتار حرارتی مواد در اختیار پژوهشگران می گذارند. از این رو، نه تنها برای شناسایی آنها، بلکه در طراحی های مهندسی نیز استفاده می شوند. این گروه، در یک شاخه مستقل در دسته بندی روش های شناخت قرار دارند. همانطور که پیداست روش های آنالیز، به پنج شاخه اصلی تقسیم بندی شده اند. آنالیز سطح، به دلیل ماهیت عنصری بودن، در کنار آنالیز عنصری قرار گرفته، در حالی که آنالیز حرارتی که روش تکمیلی برای شناسایی ماده به شمار می رود، در انتها و پس از آنالیز ریز ساختاری قرار دارد.

برای دانلود فایل استخراج زیرزمینی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل ماشین های فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل کف سازها در فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل مراحل مقدماتی پی جویی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل پی جویی های ژئوشیمایی اینجا کلیک کنید .

برای دنلود فایل پی جویی های زمین شناسی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل نمونه گیری درمراحل اکتشافی اینجا کلیک کنید .

برای دنلود فایل چگونگی تشکیل سنگ های رسوبی اینجا کلیک کنید .

آنالیز و دسته بندی

درباره ی mohammad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com