خانه / فرآوری / روش انتخاب کلاسیفایرها
روش انتخاب کلاسیفایرها

روش انتخاب کلاسیفایرها

روش انتخاب کلاسیفایرها

کلاسیفایرهای که در صنعت وجود دارد هرکدام دارای خصوصیات کار متفاوتی هستند که باید در هنگام انتخاب آنها دقت کافی را داشت تا بتوان به بازدهی مورد نظر و محاسبه شده رسید.مهم ترین عواملی که در انتخاب کلاسیفایرها تاثیر مستقیم دارند  عبارت اند از مشخصات ماده ی معدنی مورد جدایش –  مشخصات ماده ی معدنی مورد تقاضا است و عامل دیگرکه اهمیت دارد ظرفیت مورد نظر است . بر اساس این عوامل است که کلاسیفایرها انتخاب می شوند .البته کلاسیفایرها یک تقسیم بندی دیگری دارند که شامل کلاسیفایر تر و خشک می شود .مواد معدنی که دان ریز هستند با استفاده از روش کلاسیفایر تر بهتر جدا شده و با این روش بازدهی بیشتری دارد . اصل و اساس فعالیت معدنی و ادامه دادن آن به مباحث اقتصادی و سود دهی بستگی دارد وقتی روش تر مورد استفاده قرار می گیرد باید عملیات خشک کردن صورت  گیرد که آن هم دارای هزینه های مربوط به خود است و در در بعضی موارد امکان دارد که انتخاب این روش دچار با تردید همراه باشد و یا حتی انتخاب نشود .

روش انتخاب کلاسیفایرها

درابتدای عملیات و انتخاب تجهیزات و تاسیسات بهتر است که یک واحد آزمایشگاهی احداث کرد و براساس نتایج آن تجهیزات را انتخاب کرد .با این روش هم از صرف هزینه و هم زمان راه انداری صرفه جویی می شود .البته سازندگان تجهیزات کانه آرایی به همراه تجهیزات کاتالوگ های استفاده از تجهیزات را نیز ارائه می دهند.در صنعت کلاسیفایرهای متنوعی ساخته شده است که پرکاربردترین آنها مارپیچی و هیدروسیکلون ها هستند .

عواملی که باید در انتخاب کلاسیفایرهای مارپیچی مورد بررسی قرار بگیرد شامل :

دانه بندی بار اولیه

دبی حجمی بار اولیه

غلظت پالپ اولیه

چگالی جامد

چگالی سیال

حد جدایش

دبی حجمی ته ریز

غلظت ته ریز

وقتی اطلاعات ذکر شده را داشته باشیم سرعت ته نشینی دانه های جامد با ابعاد معادل حد جدایش تعیین می شود و به کمک آن می توان اندازه حوضچه ته نشینی به دست می آید .لازم به ذکر است عددی که به عنوان حد جدایش در محاسبات مورد استفاده قرار می گیرد بستگی به کیفیت محصول مورد نظر دارد .یکی از مهم ترین پارامترها در مورد کلاسیفایرهای مارپیچی غلظت پالپ ورودی به آنها است . به این صورت که با افزایش غلظت پالپ شرایط ته نشینی به ته نشینی با مانع تبدیل می شود که این امر باعث محدود شدن دامنه ی کار کلاسیفایرها می شود .وقتی غلظت زیاد می شود امکان جابه جایی ذرات فراهم می شود به طوری که ذرات ریز به ته ریز می روند و ذرات درشت به سریز .این عامل در واقع اصلی ترین کار کلاسیفایر را تحت تاثیر قرار می دهد به  طوری که دقت جدایش را کاملا پایین می آورد .

روش انتخاب کلاسیفایرها

اندازه کلاسیفایر ها را می توان با در دست داشتن دبی سریز و سرعت ته نشینی مواد به دست آورد .در مورد قسمت ته ریز باید به دو عامل در هنگام انتخاب توجه زیادی داشته باشیم اول اینکه ظرفیت تخلیه ته ریز برای مواد ته نشین شده که باید از قسمت پایین خارج شوند کافی باشد و دوم اینکه غلظت موادی که از ته ریز خارج می شوند برای ادامه عملیات مناسب باشد چون عملیات فرآوری به ته ریز ختم نمی شود .

انتخاب هیدروسیکلون

مبنایی این روش که ما توضیح می دهیم بر هیدروسیکلونی استوار است که بین ابعاد هندسی آن شامل قطر – سطح مقطع – دهانه ورودی – دهانه سرریز- دهانه ته ریز – و ارتفاع هیدروسیکلون نسبت های مشخصی برقرار باشد .چنین هیدروسیکلونی را هیدروسیکلون استاندارد می گویند .

مهم ترین پارامتر هیدروسیکلون  قطر بخش استوانه ای آن است .عامل مهم دیگر سطح مقطع دهانه ی ورودی در محل اتصال یه بخش استوانه ای است .

درباره ی mohammad

مطلب پیشنهادی

اصول جداکردن به روش الکتریکی

اصول جداکردن به روش الکتریکی

اصول جداکردن به روش الکتریکی جدایش مواد معدنی  با استفاده از نیروهای ناشی از باردار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com