خانه / استخراج / روش های کلاسیک استخراج روباز
روش های کلاسیک استخراج روباز

روش های کلاسیک استخراج روباز

روش های کلاسیک استخراج روباز

روش های کلاسیک عمدتا برای استخراج کانسارهای مس و آهن و در بعضی موارد زغال سنگ مورد استفاده قرار می گیرد .با احداث چندین پله در داخل ماده ی معدنی و باطله به امکان دست رسی به ماده ی معدنی فراهم می شود و عملیات استخراج انجام می گیرد .روش های کلاسیک در مورد کانسارهای تک لایه ای – چند لایه ای و توده ای تاحدودی متفاوت است .

کانسارهای تک لایه ای

دراین روش در مورد کانسارهای لایه ای شکل – شیب دار (مانند زغال سنگ ) به کار می رود.بسته به ضخامت باطله و لایه یک یل چند پله در مواد باطله و ماده معدنی احداث می شود .به گونه ای که پله های باطله به اندازه کافی جلو تر از پله های ماده معدنی باشد .پس از آماده شدن معدن پیشروی پله ها به موازات هم انجام می شود .در شروع کار از محدوده ای معینی از معدن که وسعت آن برای انجام عملیات بعدی کافی باشد باطله برداری می شود .باطله های حاصل از این محدوده در نزدیک ترین محل گود ممکن ریخته شده و در صورت لزوم محل بازسازی می شود .پس از آماده شدن این قسمت استخراج آن آغاز می شود و پس از اینکه به اندازه کافی فضای خالی به دست آمد باطله برداری قسمت های دیگر شروع می شود و باطله آنها را  درمحل استخراج شده می ریزند . دراین روش استخراج استفاده ازبیل مکانیکی بسیار متداول است و علاوه برآن از اسکریپر نیز استفاده می شود .

روش های کلاسیک استخراج روباز

کانسارهای چند لایه ای

در مواردی که کانسار مرکب از چندین لایه شیب دار باشد در مورد هرلایه ، پله جداگانه ای احداث می شود .پس از آنکه پله مربوط به پایین ترین لایه آماده شد عملیات استخراجی آغاز می شود .پله های باطله و استخراج لایه های مختلف باید به اندازه ی کافی از هم فاصله داشته باشند .با توجه به اینکه لایه ها شیب دارند به مرور ضخامت باطله و حجم باطله برداری زیادتر می شود با در نظر گرفت این شرایط عملیات استخراجی تا جای امکان دارد که که نسبت باطله برداری استخراجی ماده معدنی مقرون به صرفه باشد.

کانسارهای توده ای

روش کلاسیک روباز عمدتا برای استخراج کانسارهای توده ای به ویژه کانسارهای مس و آهن به کار می رود . در مواردی که کانسار به صورت توده ای با ابعاد کمابیش مساوی و ضخامت مواد پوشانده آن کم باشد و یا در مواردی کانسارهای توده ای با گسترش وسیع و حتی اگر در عمق باشد روش کلاسیک روباز بسیار مناسب است .

 

درباره ی mohammad

مطلب پیشنهادی

انواع کارهای معدنی

انواع کارهای معدنی

انواع کارهای معدنی 1 – چاه  چاه کارمعدنی استوانه ای یا منشوری شکلی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com