خانه / استخراج / عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی
عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی
عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی

عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی

عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی

1 – عوامل جغرافیایی

دراین مورد منظور موقعیت جغرافیایی ماده معدنی یا کانسار است که  تاثیر خود را در دست رسی به آزمایشگاه ها – امکانات تامین وسایل مورد نیاز – حمل نقل و چندین عامل مهم دیگر نشان می دهد .یکی از بارزترین مزایایی نزدیک بودن محدوده به شهر یا روستا این است که می توان از امکانات آن منطقه از جمله آب – برق – مسکن و دیگر موارد استفاده کرد .و نزدیک بودن به مکان های مسکونی  می تواند در تامیننیروی اسانی نقش مهمی دارد و در صورت نزدیک بودن به مناطق مسکونی هم می توان نیروی انسانی و متخصص را تامین کرد هم مشکل مسکن را نیز کم کرد .

2 – موقعیت محل

این عامل نقش به سزایی درارزش اقتصادی ماده معدنی دارد .برای انجام فعالیت های معدنی نیاز به مکان های رفاهی – خدماتی – آزمایشگاه – تعمیرگاه – واحد های اداری وچندین مورد دیگر هست که برای احداث موارد ذکر شده و استفاده از آنها باید فضای کافی در اختیار باشد .اما در صورتی که فضای مذکور در اختیار نباشد باید هرینه ی صرف کرد تا بتوان محل مورد نظر شرایط لازم را داشته باشد و این عامل ارزش اقتصادی مواد با ارزش را تحت تاثیر قرار می دهد.

3 – خصوصیات زمین شناسی ماده معدنی

اندازه – شکل – نوع توده ای کانی (نوع سنگ های باطله و روباره و میزان آنها – مقداری آب موجود در محل و مهم بودن موضوع آبکشی در معدن و هزینه ی ها بالای آن – خصوصیاتمکانیکی سنگ و منطقه ی کهماده با ارزش در آن قرار گرفته )یا در آن گیر کرده است از نقطه نظر نگهداری مهم است البته این مورد از لحاظ حفاری و استخراج نیز دارای اهمیت است(ویژگی های ذاتی ماده معدنی از جمله اکسیداسیون -خودسوزی – خرد شدن …) خصوصیات شیمیایی مواد معدنی از جمله خورندگی – گازهای متصاعد شده و اهمیت سلامت کارکنان .

4 – عوامل موثر در فروش ماده معدنی

یکی از مهم ترین مواردی که قبل از شروع به کار هر معدن بایستی مورد توجه و بررسی قرار گیرد قیمت فروش ماده معدنی است که باید هم در بازار های داخلی و هم در بازار های خارجی مورد توجه قرار گیرد .نکته  مهم در این موضوع این است که نباید به قیمت در آن لحظه کفایت کرد بلکه باید قیمت را در چند سال قبل نیز بررسی کرد  و عواملی که در کاهش و افزایش قیمت تاثیر دارند را مدنظر قرار داد. گاهی اوقات عواملی به طور مستقم در فروش بعضی از مواد تاثیر دارند به طور مثال موادی که در صنایع نظامی کاربرد دارند در زمان  جنگ از ارزش بالاتری از حد معمول برخوردارند .

5 – قیمت تمام شده ماده معدنی

فروش یک ماده ی معدنی زمانی سود دهی خواهد داشت که قیمت تمام شده آن از قیمت بازار کمتر باشد . برای محاسبه ی قیمت تمام شده کل مخارج رابر محصول قابل فروش تقسیم می کنند.

عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی

در معدن دو نوع هزینه وجود دارد .

– مستقیم   (شامل هزینه های حفاری – نگهداری – باربری واستخراج است . این موارد به طور مستقیم با فعالیت معدنی ارتباط دارد.)

– غیرمستقیم ( شامل هزینه های رفاهی – بهداشتی و ادارای است . این موارد در حالتی که غیر مستقیم است اما هزینه کردن آنها الزامی و مکمل هزینه مستقیم در امر فعالیت

معدنی است .)

6- راندمان معدن : راندمان معدن را می توان به صورت خارج قسمت محصول کل ب دست آمده برتعداد روز کار صرف شده بیان کرد .راندمان انواع مختلفی دارد شامل :

–  راندمان کارگاه :  ( به صورت خارج قسمت محصول استخراج شده بر عده روز – کار انجام شده در کارگاه تعریف کرد .)

–  راندمان داخل معدن : (خارج قسمت محصول استخراج شده معدن برعده روز کارتمام کارکنان درون معدن به نام راندمان داخلی بیان می شود.)

– راندمان کل معدن :  (نسبت محصول استخراج شده برتعداد روز -کارکلیه کارکنان معدن  (درنهایت با مقایسه راندمان معادن مختلف به میزان بهره دهی دست پپدا کرد .)

7 – مدیریت و ساماندهی فعالیت های معدنی

در فعالیت های معدنی باید ترتیب مراحل کار رعایت شود .مثلا بعد انجام آتشباری یا حفاری باید عملیات بارگیری و باربری انجام گیرد.وقفه در هر کدام از مراحل عملیات باعث اختلال در  سایر مراحل شده و هرینه های نیز در بر دارد .

عوامل موثر در سود فعالیت های معدنی

برای دانلود فایل معیارهای پی جویی مواد معدنی اینجا کلیک کنید .

درباره ی mohammad

مطلب پیشنهادی

تاریخچه مواد منفجره

تاریخچه مواد منفجره

تاریخچه مواد منفجره خرد کردن سنگ ها  سابقه بسیار طولانی دارد که در طول زمانهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com