خانه / فرآوری / خوردگی در صنعت فرآوری
خوردگی در صنعت فرآوری
خوردگی در صنعت فرآوری

خوردگی در صنعت فرآوری

خوردگی در صنعت فرآوری

خوردگی را تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قرار دارد .از خوزدگی تعاریف دیگیری راهم می توان بیان کرد از جمله

– خوردگی یک پدیده الکتروشیمایی است که از واکنش فلز با محیط اطرافش حاصل می شود این محیط اطراف می تواند آب ، خاک ،هوا ،و یا مواد شیمایی باشد .

فلزات اغلب در طبیعت به صورت ترکیباتی هستند که از نظر ترمودینامیکی پایدار می باشند پس از احیاء پایداری خود را از دست می دهند و اگر مجددا در مجاورت محیط طبیعی قرار گیرند خورده شده و به ترکیب اولیه خود باز می گردند .اما دراین باره قاون کلی نیز وجود دارد به این صورت که هیچ فلزی در طبیعت نیست تمایل ندارد به صورت فلز باقی بماند و تمایل به واکنش دادن دارد اما سرعت این واکننش برای فلزات مختلف فرق دارد .خوردگی فلزات را می توان برعکس متالوژی استخراجی درنظر گرفت در متالورژی اسستخراجی هدف عمدتا بدست آوردن فلز ازسنتگ معدن و تصفیه یا آلیاژ سازی آن برای مصارف مختلف می باشد.اکثر سنگ معدنی های آهن حاوی اکسید های آهن هستندو زنگ زدن فولاد به وسیله آب و اکسیژن منجر به تشکیل آهن می شود.اگرچه اکثر فلزات زمانی که خورده می شوند تشکیل اکسیدهایشان را می دهند ولی لغت زنگ زدن فقط در مورد اهن وفولاد به کار می رود بنابراین باید گفت فلزات غیر اهنی خورده می شوند و اصطلاح زنگ زدن نباید به کار گرفته شود .

اما در مهندسی معدن تعریف خواصی برای خوردگی در نظر گرفته شده است به این صورت که  بیان می کند .

مهندسی خوردگی کاربرد دانش، فنی ، یا هنرجلوگیری یا کنترل خسارت ناشی از خوردگی به روش اقتصادی و مطمئنی می باشد درحل مسائل خوردگی مهندسی خوردگی  باید روشی را انتخاب نماید که بیشترین بهره را داشته باشد .

تقسیم بندی انواع خوردگی

خوردگی براساس ططوبت محیط به دو نوع خوردگی خشک و خوردگی تر تقسیم می شود .

خوردگی خشک : عوامل موجود در اتمسفرمانند گاز (co-co2-so3-so2 گردوغبار )این عوامل با غلز واکنش نشان می دهنددر نتیجه خودشان احیا شده و فلزات را اکسید می کنند .

خوردگی تر : محلولها – آبی ها – اسید ها – بازها

خسارت ناشی از خوردگی

مستقیم

غیر مستقیم

خسارت ناشی از خوردگی شامل شکل ظاهری – مخارج تعمیر و نگهداری و بهره برداری – از کار انداختن کارخانه برای مدت زمان طولانی – آلوده شدن محصول-نشست یا ازبین رفتن محصولات با ارزش -کاهش راندمان

اصول خوردگی

به طور کلی پایه و اساس اینکه چه موادی باعث ایجاد خوردگی فلزات می شود مواردی از جمله الکتروشیمیایی- شیمیایی – متالورژی ،فیزیکی ،ترمودینامیکی هستند .

پتانسیل استاندارد الکترودها به گونه ای تنظیم شده است که پتانسیل+ ترین الکترود ،الکترودی است که بیشترین میل را برای کاهش دارد و در پایین جدول قرار گرفته است.

خوردگی در صنعت فرآوری

برای دانلود فایل استخراج زیرزمینی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل ماشین های فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل کف سازها در فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل مراحل مقدماتی پی جویی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل پی جویی های ژئوشیمایی اینجا کلیک کنید .

برای دنلود فایل پی جویی های زمین شناسی اینجا کلیک کنید .

برای دانلود فایل نمونه گیری درمراحل اکتشافی اینجا کلیک کنید .

برای دنلود فایل چگونگی تشکیل سنگ های رسوبی اینجا کلیک کنید .

 

درباره ی mohammad

مطلب پیشنهادی

جداکننده های مغناطیسی

جداکننده های مغناطیسی

جداکننده های مغناطیسی جداکننده ها در فرآوری جداکننده های مغاطیسی را می توان به جداکننده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com