خانه / زمین شناسی / زمین شناسی شهرستان تکاب

زمین شناسی شهرستان تکاب

زمین شناسی شهرستان تکاب

  • شهرستان تکاب شامل قسمتی از استان آذربایجان غربی می باشد .چهارگوشه تکاب درمحل تلاقی دو رشته کوه اصلی کشورمان یعنی زاگرس والبرز قرار گرفته است.به عبارتی دیگر درمحل برخورد زون های ساختمانی سنندج – سیرجان – البرز- آذربایجان و ایران مرکزی قرار دارد .به جز جنوب و جنوب غربی منطقه که از نظر زمین شناسی خصوصا چینه شناسی شبیه واحد تکتونیکی ارومیه – سیرجان است سایر قسمت های منطقه ازلحاظ  زمین شناسی خصوصا چینه شناسی ادامه کوه های ناحیه غربی زنجان می باشد .دربیشترین قسمت های منطقه مورد نظر ،جز جنوب و جنوب غربی آن سازندهای مختلف زمین شناسی متعلق به دوره پره کامبرین تا عهد حاضر گسترش یافته و ازسنگ های دگرگونی رسوبی و آذرین (درونی و بیرونی ) تشکیل یافته است .در منطقه تکاب سنگ های متنوعی از نوع رسوبی ؛دگرگونی و آذرین برونزد دارندکه سن آنها از پرکامبرین پسین تا کواترنرتغییر می کند .این سنگ ها فراوانی و پراکندگی مکانی و زمانی یکسانی در چهارگوش تکاب دارند .ازنظرچینه شناسی می توان گفت سنگ های دو برهه زمانی پرکامبرین پسین – پرکامبرین پیشین و الیگو – میوسن در چهارگوش تکاب هم از نظر تنوع سنگ شناختی و هم از نظر گسترش برسنگ های دیگر فزونی دارند.گسل های واقع دراین چهارگوش را می توان به دودسته تقسیم کرد.

    1- گسل های که روند شمال باختر – جنوب خاوری دارند و به احتمال زیاد در پرکامبرین ایجاد شده اند و به صوذت پلکانی و موازی می توان آنها را در خارج از منطقه مورد نظر دنبال کرد .

    2- دسته ی دیگر گسل های شمال خاور – جنوب باختری است که بر روند گسل های دسته اول عمود می باشند .به نظر می رسد که این گسل ها در مزوزوئیک پدید آمده اند .دگرگونی ترشیری در منطقه تکاب رابطه تنگاتنگی با این دسته گسل به خصوص در منطقه برخورد آنها دارد .

    براساس نقشه های زمین شناسی1/100000 تخت سلیمان ،ماگماتیسم درناحیه تکاب شامل سنگ های آذرین نفوذی و خروجی است . سنگ های آذرین نفوذی در منطقه متعلق به گرانیت دوران پرکامبرین و سنگ های باترکیب گابرودیوریت منحصر می شود که بیشترین برونزد این سنگ ها در محدوده سلیم خان که دارای بافت دانه ایاست قابل مشاهده می باشد .سنگ های آذرین خروجی باافق ریولیتی و گدازه های آندزیتی سازند کهرآغاز و پس از آن با گدازه های آندزیتی کرتاسه و اندزیت الیگومیوسن ختم می شود .این سنگ ها خروجی بالا ترین نقاط کوه ها را می پوشاند .

    متالورژی ناحیه ای

    منطقه مورد بررسی از نگاه ساختمانی دارای سه پهنه متفاوت قاره ای – دگرگونی و اقیانوسی است که با مرزهای گسله در کنار یکدیگر قار گرفته اند .

    پهنه قاره ای با پوشش پلاتفرمی پرکامبرین – پالئوزوییک که در زون ساختمانی ارومیه – دختر قرار می گیرد .

    پهنه دگرگونی بخشی از زون ساختمانی سنندج – سیرجان و شامل مجموعه ای از سنگ های دگرگونی میکاشیست – کوارتزیت – گنایس و آمفوبیولیت است .

    پهنه اقیانوسی که شامل مجموعه ای از سنگ های افیولیتی (دونیت – هارزبورژیت – و لرزولیت ) و سنگ های دگرگونی مرمر و آمفوبیولیت (بازمانده های اقیانوس پالئوتتیس )می باشند که با مرز گسله در مجاورت سایر واحدهای سنگی قرار گرفته اند .تحلیل متالوزنی این ناحیه نشان می دهد که تمرکز کانه های فلزی در پیوند مستقیم با نوع پی سنگ و تحولات آن می باشد

    محدوده معدنی زره شوران قسمتی ازیال جنوب غربی طاقدیس موجود دربرگه 100000: 1 تخت سلیمان بوده که عمدتا شامل ارتفاعات متوالی درکنار دره های تقریبا عمق V شکل می باشد .

    محدوده طرح تخت تاثیر تکتونیک منطقه ، عملکرد سیالات کانیساز هیدروترمال و نیز فعالیت های ولکانیک که عمدتا به صورت یک توده بزرگ کوارتز پورفیری تا ریولیتی در محدوه رخنمون دارد و درهم ریختگی شدید دارد .درکنار این عوامل فرسایش شدید توده های سنگی ایجاد لابه های ضخیم خاک و نیز وجود پوشش گیاهی وسیع ، عملا حجم بسیاری از رخمون های منطقه را پوشانده و باعث پیچیدگی بیش از حد منطقه مورد نظر گردیده است.

    به لحاظ سنی چنین برمی آید که مجموعه شیست های ایمان خان ، آهک های چالداغ ،واحدشیل سیاه زره شوران مربوط به پرکامبرین بوده که توسط نیروی های بالا برنده به سمت بالا آپلیفت شده باشندوسپس این تاقدیس دچارفرسایش شده است و روی آن را واحد های جوان پوشانده است .

    ضخامت لایه ای خصوصا واحد های قدیمی تر،فرسایش لایه های سنگی و نیز شیب و امتداد لایه ها تحت تکتونیک منتطقه و عملکرد عمقی موجود در محدوده ، درقسمت های مختلف تغییر پیداکرده است .به عنوان مثال زره شوران در سمت شمال غرب دارای گسترش بیشتری است که این به دلیل عملکرد گسل های شیب لغزی موجود دراین واحد است که آن را به سمت پایین کشیده و بر ضخامت ظاهری آن افزوده اند .درمحل های گسل ها نیز عمقی نبوده اند .برآیند دوگسل باعث رانش زمین شده و اشکال خاص خود را به وجود آورده است .

    محدوده کانسار زره شوران با تاثیر آب های جوی و فرورو ،تزریق توده های نفوذی کوارتز پروفیری و نیز عملکرد فازهای کانی زایی در محل های مختلف دچار دگرسانی شده که با شدت و ضعف های متفاوت خصوصا در حوالی ماده معدنی رخنمون پیدا کرده است.

    برای دانلود فایل ماشین های فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

    برای دانلود نقشه پراکنده گی طلا درایران اینجا کلیک کنید .

    برای دانلود فایل کف سارها در فلوتاسیون اینجا کلیک کنید .

    برای دانلود فایل چگونگی تشکیل سنگ های رسوبی اینجا کلیک کنید .

    برای دانلود فایل ارزیابی و اکتشاف ذخایر ثانویه تیتانیوم اینجا کلیک کیند .

     

درباره ی mohammad

یک دیدگاه

  1. سلام من سایت شما را دیدم خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com